4 december

|

Sponsring och koncept, våren 2014

Hej!

Vi på SBS Discovery TV gläds åt att under våren 2014 ge er flera fantastiska program och inte minst möjligheten att  fortsätta utveckla våra gemensamma affärer.

Vi erbjuder en stark vår som vilar tryggt på tre ben:

- Återkommande, pålitliga och stabila program

- Folkkära, begåvade och välkända profiler som gör nya format.

- Och, naturligtvis, helt nya, pigga och spännande format som förnyar vår tablå.

På Kanal 5 samsas etablerade program som Ullared, Partaj, Café Bärs, Arga Snickaren och Tunnelbanan med stjärnor som beger sig ut nya på äventyr i Berg & Meltzer, en ny spännande variant av Top Chef och galenpannorna Filip och Fredriks nya infall. Dessutom bjuder vi på nygjord svensk komedi i Söder om Folkungagatan, slutspel i Svenska Hockeligan och En stark äventyrsresa.

På Kanal 9 och Kanal 11 fortsätter vi att leverera de bästa serierna inom drama, komedi och spänning. Och på Discovery Channel och TLC ger vi tittarna unika inblickar i världar de aldrig skulle sett annars: från kommandosoldater till amishungdomar och världens bästa kakbagare.

På vår playtjänst fortsätter vi att ligga i framkant för utvecklingen. I vårt laboratorium Kanal 5 Play Labs, testar vi nya, pigga format som vi tror på – och låter sedan tittarna styra vilka format vi fortsätter att satsa på. Ett exempel är Med Clara Henry, och det kommer mycket mer. Dessutom fortsätter vi naturligtvis att visa de populäraste programmen på linjär tv på våra playtjänster.

Nedan kan du läsa mer om vårens program, vi presenterar våra kanaler och annonsformat.

Vi har även producerat en ny casefilm som vi hoppas ska inspirera dig. För att se filmen klicka här.

Vi ser fram emot att snart ses för att diskutera hur vi tillsammans kan utveckla och kundanpassa olika kreativa koncept!

/Vännerna på SBS Discovery TV

 

För att ladda ned dokumenten behöver du Internet Explorer 9 eller senare. Webläsare som Chrome, Mozilla och Firefox går också bra. 

Här nedan finns vårens program

Kanal 5

Kanal 9

Kanal 11

Discovery

TLC

 

 Här kan du läsa om vilka annonslösningar som finns…

Annonsformat

 

… och här hittar du information om alla våra kanaler

Kanalpresentation

 

Sist men inte minst – här kan du ladda ned allt rörligt

Kanal 5

Kanal 9

Kanal 11

 

Kanal 5 – programvis

Agents of S.H.I.E.L.D.

Arga Snickaren

Arrow

Big Bang Theory

Café Bärs

Castle

Cougar Town

Criminal Minds

CSI

Greys Anatomy

Mike & Molly

Mom

Partaj

Person of interest

Scandal

Sofo

Suburgatory

Trophy Wife

Tunnelbanan

Two and a Half Men

Ullared

 

Kanal 9 – programvis

Crash course

CSI

Duck Dynasty

Grand Designs UK

Hannibal

Hotel Hell

Kitchen Nightmares

Kommisarie Lewis

L&O SVU

Louis Theroux

Mad Men

Motor

Nikita

Raising hope

Sons of Anarchy

Top Gear UK

Walking Dead

 

Kanal 11 – programvis

Bachelor

Bachelorette

Biggest loser

Devious maids

Glee

Kardashians

Once upon a time

Ravenswood

The Vineyard

The Originals

Touch

 

Discovery Channel

Mythbusters

Fifth Gear

Street Outlaws

Gold Rush

 

TLC

Sister Wives

Masterchef

Say Yes To The Dress

 

Läs hela artikeln

17 maj

|

SBS Discovery Media köper TV 11

SBS Discovery Media tar från 1 juni 2013 helt över ägarskap och drift av tv-kanalen TV11.

Det står klart efter en uppgörelse mellan SBS Discovery Media och TV4 Gruppen.

SBS Discovery Media och TV4 Gruppen har undertecknat ett avtal om överlåtelse av TV11. Det faktiska övertagandet av kanalen är avhängigt av Myndigheten för Radio och TV:s godkännande av överlåtelse av DTT-licensen för TV11.

Övertagandet av kanalen är planerat till den 1 juni 2013.

Köpet innebär att SBS Discovery Media i Sverige förstärks med ytterligare en fri tv-kanal, utöver SBS TV:s flaggskepp Kanal 5, systerkanalen Kanal 9 samt de svenska Discovery-kanalerna.

- Vi befinner oss just nu i en mycket dynamisk period med stark tillväxt och med en ny ägare – amerikanska Discovery Communications – som kan, vill och vågar satsa offensivt på den svenska och nordiska tv-marknaden.

- SBS var det enda tv-hus som ökade sina andelar under 2012, och det första kvartalet av 2013 var vårt bästa förstakvartal på fem år. Köpet av TV11 skapar fantastiska förutsättningar för fortsatt tillväxt för oss, och kompletterar vår kanalportfölj, säger Jonas Sjögren, vd och landschef för SBS Discovery Media i Sverige.

Läs hela artikeln

9 april

|

Discovery Communications köper SBS Media Group

(Silver Spring, Md.) – Discovery Communications today announced that it has completed the acquisition of the SBS Nordic operations of ProSiebenSat.1 Group, originally announced in December 2012. The acquisition adds 12 television networks, as well as leading radio stations and several digital brands, to Discovery’s existing portfolio of eight brands in Norway, Sweden, Denmark and Finland, to form a combined regional business to be known as SBS Discovery Media.

“The formation of SBS Discovery Media solidifies Discovery’s long-term growth in some of the most well-penetrated and stable TV markets in the world, while also expanding Discovery’s brand portfolio by adding scripted entertainment programming to the company’s suite of genres,” said David Zaslav, president and CEO of Discovery Communications.  “This acquisition, along with the recent announcement of Discovery’s equity stake in Eurosport, is a continuation of a 25-year strategy of investing internationally to build the most extensive global footprint in media and extending our presence in key markets to support long-term growth and diversify the company’s offerings.”

Along with the closing of the transaction, Discovery also announced the appointment of Henrik Ravn as President and Managing Director of the newly combined SBS Discovery Media business, which includes both Discovery’s and SBS’s networks and operations in the Nordic region. Ravn has led the SBS Nordic business since 2009.

“Discovery is fortunate to add Henrik Ravn, a strong and experienced leader, to our international team,” said Mark Hollinger, president and CEO of Discovery Networks International. “Henrik’s proven ability and knowledge of the market, along with the expertise and creativity of the entire team at SBS, will be a tremendous asset for the company as we continue to grow our networks and businesses in the Nordic region and strengthen Discovery’s leadership position around the world.”

“I am extremely pleased to be joining a global leader like Discovery, and look forward to working with the combined team at SBS Discovery Media to grow our market position across the Nordics,” said Ravn. “I am confident that the combination of Discovery’s leading factual content, along with SBS’s mix of locally produced entertainment programs, sports and the best scripted series and movies from major studios, provides a well-rounded and complementary suite of viewing options for consumers across all demographics, as well as additional scale and reach for advertising and affiliate partners throughout the region.”

Ravn joined SBS in November 2003 as CEO of the TV business in Denmark, and has served as CEO of SBS Nordic since 2009. His prior experience includes senior television marketing, programming and management roles with Viasat/MTG, TV2 in Denmark and Yousee. He was previously head of programming for TV 3 in Denmark, where he led the launch of Channel 3+, the first large niche network in the country.

Filling out the SBS Discovery Media senior management team will be Christian Kemp as CEO Denmark, Jonas Sjögren as CEO Sweden/Finland, Harald Strømme as CEO Norway, Hans van Rijn as Business Development Director, Eivind Landsverk as Programming & Content Director and Quinton Holland as CFO. Also on the senior team is Jan Andreassen, the leader of Discovery’s Nordic business, who will serve as a key member of the integration team, working closely with Ravn and the rest of senior management to counsel on operational and strategic issues for the combined entity.  Finally, Darren Campbell from Discovery will serve as Vice President of Human Resources.

The SBS Nordic acquisition includes the #2 commercial television portfolio in Norway with four networks and an overall viewership share of 34%; the #3 commercial television portfolio in Sweden with two networks and an overall viewership share of 22%; the #3 commercial television portfolio in Denmark with four networks and an overall viewership share of 19%; and the #3 commercial television portfolio in Finland with two networks and viewership share of 10% in the key demo. The acquisition also includes SBS Nordic’s 19 radio stations, including the #1 radio portfolios in Sweden and Denmark, as well as several digital brands.

Discovery’s TV brands in the Nordic region include Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery Science, Investigation Discovery, Discovery World, Discovery HD Showcase and Animal Planet HD.

Läs hela artikeln

19 februari

|

SBS News: Relationstips från Café Bärs – och mycket mer

Nu är ett nytt nummer av SBS News ute!

Relationstionstips från tv-aktuella Café Bärs
”Absolut inget daltande!”

Slutspelsfeber i vår!
Se rysartrailern – börja ladda.

Så når du genom bruset
Prisad kampanj från Sony Mobile

Därför är de nya mätningarna bättre
Nu vet vi exakt när du lyssnar på radio

Hitta dig själv på bild – vinn resa!
Kanske är det din tur nu!

Läs hela artikeln

19 februari

|

De kommenterar SM-slutspelet på SBS TV

Nu är det klart vilka programledare och kommentatorer som kommer att leda tittarna genom SM-slutspelsmatcherna på Kanal 5 och Kanal 9 i vår.

I studion kommer de rutinerade och kunniga Tommy Åström (C More/Kanal 5) och Claes Åkeson (Kanal 5) att turas om att vara ankare.

Vid sin sida kommer de att ha experterna Petter Rönnquist, Thomas Johansson och Stefan Klemetz (alla från C More), som växlar mellan kommentatorsbåset och studion. Dessutom kommer aktuella spelare och tränare att finnas i studion för att ge pinfärska analyser ur spelar- och tränarperspektiv.

”Vi tar hockey på allvar, och med den här uppställningen har vi säkrat att Kanal 5:s och Kanal 9:s tittare får ut mesta möjliga kunnande och dramatik från SM-slutspelet. Vi har dessutom en unik kontinuitet, eftersom alla C Mores namn varit med under grundserien”, säger Calle Jansson, kanaldirektör på SBS TV.

I mitten av mars drar slutspelet igång. Exakt vilka matcher som Kanal 5 och Kanal 9 sänder är inte klart än, eftersom slutspelslagen inte är klara förrän 5 mars.

För ytterligare information och bilder vänligen kontakta Kalle Dixelius, SBS TV, Tel: 0701865241, e-post: kalle.dixelius@sbstv.se.

 

Läs hela artikeln

23 januari

|

Kanal 5 sänder Sverige-Norge

Nu är det klart att Kanal 5 sänder vänskapsmatchen mot Norge den 14 augusti. Egil ”Drillo” Olsens defensiv möter Hamréns gladfotboll för första gången.

En hel fotbollsvärld höjde Zlatan till skyarna efter fyra mål mot England i höstas, i synnerhet den sanslösa cykelsparken. Samtliga bedömare var eniga om att det var en bedrift som saknade motstycke – men inte ”Drillo”.

”Keepern var ju inte där, då är det inte så svårt” var hans omdöme om målet som fick engelska kommentatorer att vilja storma in på planen och kyssa Zlatan.

Nu kan han få äta upp det. Den 14 augusti är det avspark på Friends Arena, och matchen sänds på Kanal 5.

”Vänskapsmatchen mot Norge innehåller allt en vänskapsmatch ska innehålla: en klassisk rivalitet mitt under brinnande VM-kval. Vi är glada över att kunna bjuda svenska folket på vad som mycket väl kan bli en klassisk norsk-svensk batalj” säger Calle Jansson, kanaldirektör på SBS TV.

Sedan tidigare är det klart att Kanal 5 sänder fyra av Sveriges VM-kvalmatcher inför VM i Brasilien 2014. De fyra matcherna är:

Sverige-Irland                                                           22 mars

Irland-Sverige                                                           6 september

Kazakstan-Sverige                                                  10 september

Sverige-Österrike                                                    11 oktober

Kontroversielle Egil ”Drillo” Olsen återvände som norsk tränare 2009, men har inte lyckats upprepa succén från det sena 1990-talet. Norge har inte kvalificerat sig till ett större mästerskap sedan EM 2000 (då med tränaren Nils Johan Semb).

Sverige har inte mött Norge sedan 2005, då Norge vann med 3-2. Det här blir första gången Sverige möter Norge under ”Drillos” ledning sedan han återvände som förbundskapten.

Sverige har mött Norge 105 gånger. Första gången var 1908, då Sverige vann med hela 11-3. Totalt leder Sverige med 59-24.

För ytterligare information vänligen kontakta Kalle Dixelius, SBS TV, Tel: 0701865241, e-post: kalle.dixelius@sbstv.se.

Läs hela artikeln

9 januari

|

Hockeyslutspelet flyttar hem igen!

Elitseriehockeyns slutspel är hemma igen! SBS TV har förvärvat sändningsrättigheterna till vårens dramatiska slutuppgörelse hela vägen fram till de svenska mästarna lyfter segerbucklan. Detta står klart efter ett avtal med TV4-Gruppen.

Elitseriens slutspel är sedan tidigare en välbekant och het höjdpunkt i SBS TV för sportälskarna. Under åren 2007-2010 visades den svenska högstaligans play off-matcher i Kanal 5 och Kanal 9 med stor framgång – både tittarmässigt och för intresset för ligan och sporten.

När Kanal 5 år 2010 lät undersökningsföretaget GfK fråga svenska folket vilken svensk liga man helst följde framför tv:n eller från läktaren, vann hockeyns elitserie klart (41%) före fotbollsallsvenskan (36%) och bandyns elitserie (7%).

Övertagandet av de exklusiva fri tv-rättigheterna till elitserieslutspelet 2013, vässar SBS TV:s fullmatade erbjudande ytterligare.

- Jag kan med glädje bekräfta att ett avtal om elitseriens slutspel nu är klart. Förvärvet är en fantastiskt fin pusselbit i den offensiva tillväxtstrategi som vi lagt för SBS TV och SBS Media Group, säger Jonas Sjögren, vd för SBS Media Group Sverige.

Calle Jansson, kanaldirektör för SBS TV:

- Hockeyslutspelet har definitivt kommit hem igen. Vi har köpt en fantastisk rättighet och vi ska naturligtvis paketera sändningarna så att vi maximerar upplevelsen och lyfter fram allt vi och svenska folket älskar med elitserie-ishockey.

- Vi är glada över att kunna sätta ett likhetstecken mellan landets största sporthändelser och SBS TV. Under 2013 har vi nu förmånen att visa både det svenska fotbollslandslagets väg till VM i Rio och Elitseriens slutspel i hockey – det är mäktigt.

Fri tv-rättigheterna till hockeyslutspelet ger SBS TV exklusivitet till visningarna av finalspelet, ”first pick” på semifinalmatcherna 4-7, samt ”second pick” på kvartsfinalerna samt semifinalmatcherna 1-3. Övriga matcher visas av C More.

Ytterligare detaljer runt sändningarna meddelas längre fram.

För ytterligare information vänligen kontakta Dan Panas, Presschef för SBS TV, Tel: 0701865290, e-post: dan.panas@sbstv.se.

Läs hela artikeln
1299060486_logo_wit_nrj_radio_hit_music_only

9 januari

|

Roger och Titti klara för NRJ!

Supervärvningen är ett faktum. Roger Nordin och Titti Schultz lämnar MTG Radio och tar över morgonsändningarna på NRJ.
- Roger och Titti är stora, begåvade och generösa profiler som byggt en riktigt härlig och stark relation med lyssnarna. De blir hörnstenar i ett snabbt växande NRJ som i år tagit klivet in i 22 regioner, säger Richard Mazeret, VD för NRJ i Skandinavien.

Två av svensk radios allra största ess är nu klara för NRJ. MorronZoo-paret har genom åren haft en fantastisk dragningskraft på både de stora lyssnarskarorna och de tunga radiopriserna.

Roger Nordin, 36, är en ärrad veteran som började sända närradio redan som 13-åring. Han har varit en profil på Rix FM ända sedan starten 1994, och tio år senare utsågs Roger till årets radiopersonlighet vid den stora årliga Radiogalan.

Titti Schultz, 40, tog hem samma pris året därpå. Precis som Roger är hon en folkkär och rutinerad liveradioprofil som dessutom var med om att dra igång MorgonZoo 1998 – då tillsammans med Gert Fylking och Roger Nordin.

På sin nya NRJ-adress kommer de fortsätta utveckla sin egensinniga och sköna relation med landets morgonlyssnare i 22 regioner runt om i landet. Något startdatum för sändningarna är ännu inte klart – men suget att komma igång i den nya omgivningen är förstås stort.

- Vi vet att de är laddade som attan och ser fram emot att bygga upp ett nytt morgonprogram på NRJ. Vi kan lova att dagens fans kommer att känna igen sig – men det kommer också en del sköna överraskningar som vi kommer berätta mer om längre fram, säger Jakob Gravestam, marknadsdirektör för SBS Radio, som sedan 1 januari har ett tätt samarbete med NRJ-nätverket.

Europas största radiokanal växer så det knakar 2013. Det nya samarbetsavtalet med SBS Radio öppnar dörren för en offensiv satsning – inte minst regionalt. NRJ går från att bara sända i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö, till att täcka 22 regioner runt om i landet och når därmed 69% av svenskarna. På 10 av orterna, Blekinge, Bohuslän, Dalarna, Gotland, Halland, Hälsingland, Skaraborg, Kalmar, Västra Småland och i Örnsköldsvik ersätter NRJ, MTG Radios Rix FM.

 

 NRJ ingår dessutom i SBS Radios stora onlinesatsning Radio Play.

- Vi rivstartar verkligen radioåret 2013. NRJ och SBS Radio har tillsammans det klart bästa och starkaste erbjudandet till både publik och reklamköpare på alla plattformar. Och vi kommer naturligtvis, som alltid, med stor entusiasm, fortsätta utveckla både innehåll och affär under året, säger Richard Mazeret, VD för NRJ i Skandinavien.

Vill du veta mer? Hör gärna av dig!

Håkan Morland, programdirektör SBS Radio: 08-450 33 82 eller hakan.morland@sbsradio.se

Richard Mazeret, VD NRJ Skandinavien: 070-872 52 10 eller richard.mazeret@nrj.se

Läs hela artikeln
SBS

14 december

|

ProSiebenSat1 säljer SBS Nordic till Discovery Communications

Läs pressmeddelande här

Läs hela artikeln
SBS

10 december

|

SBS News: Zlatan och kannibal-TV i Kanal 5 i vår

I nyhetsbrevet den 10 december 2012:

 

Välsmakande kannibalvår i Kanal 5

Hannibal ”The Cannibal” Lecter är tillbaka. I vår flyttar seriemördaren in i ditt vardagsrum. Se till att lägga barnen i tid.

Så surfade Comviq med Filip och Fredrik 

Hur får man en kräsen och reklamtrött målgrupp att köpa kontantkort? Med en innovativ, tävlingsdriven och integrerad kampanj. Och draghjälp från Filip och Fredrik.

Fotbollsfesten fortsätter på Kanal 5 

Under 2013 sänder Kanal 5 fyra nya VM-kvalmatcher. Klicka här för ståpäls!

”Tom Cruise var ingen skitstövel” 

Hon har gått på Oscarsgalans röda matta, snackat med Tom Cruise och sneglat på Johnny Depp. Men Katarina Eriksson, inköpschef för SBS TV, gör mer än att heja på Hollywoodeliten.

SBS + NRJ = Sveriges bästa annonspaket 

Radiokanalen NRJ blir en del av SBS-familjen 2013. Det innebär att annonsörer får tillgång till Sveriges största radioannonspaket.

Ola-Conny om baksidan av megasuccén Ullared 

Ullared har blivit Kanal 5:s mest framgångsrika program någonsin med  700 000 tittare per program. Vi tog ett snack med frontfigurerna Boris Lennerhov och Ola-Conny Wallgren.

Här är vårens hetaste TV-tablå 

Här är vårnyheterna som det kommer att pratas om till morgonkaffet, runt lunchbordet och i kompisgängen.

Populära söderkisarna från Partaj får egen TV-show 

Tjääääna, vi har glada nyheter!

Vinn fjällsemester!

 
Läs hela brevet här. 

 

Läs hela artikeln